TIMUN BETIK BERSAGU

7:42 AM


keamanan,

Dalam cuaca panas dan kering adalah seperti sekarang jika saya boleh makan sedap cool-cool timun betik bersagu seperti ini. Jika dalam Langkawi, timun betik kini boleh didapati untuk dijual di musim menuai, tembikai tempatan dan kedua-dua tumbuh-tumbuhan ini ditanam seli. Tembikai Langkawi agak bersaiz kecil tetapi rasanya manis. Tetapi hari ini saya ingin memberitahu anda tentang satu daripada tembikai keluarga betik timun.

buah-buahan betik buah ni limau timun seperti apabila tembikai susu masak tetapi rasanya agak hambar. Oleh itu, kita perlu mencampurkannya dengan gula apabila berkhidmat dengan kelapa dan Sago saya juga menambah dimasak sehingga garing.

Tumbuhan ini tidak bermusim tetapi sebenarnya hanya popular dan dijual pada musim panas. Tetapi jangan bimbang jika anda tidak dapat mencari timun betik, kerana hidangan ini boleh juga digantikan dengan sekeping tembikai susu. Cubalah ... pasti tidak mangkuk cukup dibuat dalam musim panas ini. Fresh ...

CUCUMBER betik BERSAGU

Bahan

1 timun betik masak (kecil) - boleh digantikan dengan tembikai susu

1 cawan sagu - Saya menggunakan hijau

½ cawan gula

½ cawan air

1 cawan dimasak dengan santan ½ sudu teh garam

Kaedah:

1. Campurkan gula dan air sehingga larut dan mendidih renihkan. Ketepikan seketika dan biarkan ia sejuk.

2. Dalam periuk, masak sehingga mendidih 6 cawan air dan tambah sagu. Kacau sehingga jagung lembut dan segar. Masukkan ke dalam dan lulus penapis dengan air. Ketepikan seketika.

3. Sediakan cawan atau mangkuk dan menambah ketulan ais.

3. Kemudian mengaut kandungan betik atau timun potong dadu dan dimasukkan ke dalam gelas.

5. Menggabungkan sirap gula, santan dan sagu. Hidangkan sejuk.

Share this :

Previous
Next Post »