NASI AYAM SIMPLE DAN SEDAP

7:24 PM


keamanan,

Salam pagi Jumaat kepada semua pembaca. Masak apa yang petang ini? Jika saya memasak mudah dan lazat ayam je nasi hari ini. Sekali je perjuangan ... sia-sia untuk memikirkan dah ikan lain. Ia dikenali Jumaat pada kanak-kanak sekolah tak ni utara. Happy, bersedia untuk memasak mereka sebelum keluar bekerja.

Hmm..pernah tidak meletakkan nasi ayam masak lemak? Kebanyakan orang sudah biasa masukkan lemak ayam, terutamanya nasi ayam. Bagi saya, ini adalah nasi ayam kesedapan lemak ayam utama dihasilkan sebagai aroma wangi. Hanya masukkan lemak ayam anda apabila memasak nasi selepas ini. Tidak banyak lagi, saya hanya menghabiskan 2 sudu besar lemak ayam hingga 3 cawan beras.

Mari kita cuba untuk memasak nasi ayam dan cara lazat. Resipi ini adalah di bawah.

MUDAH DAN LAZAT CHICKEN RICE

Untuk Sup / Chicken / Gravy Ketchup dan Mayonis Chili

Bahan

1 ekor ayam - dipotong empat

1 sup bunjut

1 labu bawang besar - dipotong empat

3 ulas bawang putih - dalam paip

1 halia inci - dalam paip

Kaedah:

1. Rebus semua bahan-bahan sehingga mendidih. Keluarkan ayam dan toskan. Menggunakan separuh kuahnya untuk memasak nasi, dan separuh lagi berasingan untuk menjadi SUP dengan menambah kiub ayam dan pasli, bawang dan bawang goreng sebagai hiasan.

2. CHICKEN : Perap dengan 1 sudu sos tiram, 2 sudu besar kicap, 2 sudu besar kicap manis dan 1 sudu madu. Goreng sehingga perang keemasan dan potong untuk dihidangkan.

3. sos cili : Kisar 5 tangkai cili merah, 1 ulas bawang putih, garam dan gula secukup rasa, 1/2 sudu teh cuka dan 2 sudu besar sos cili.

4. sos kuah : Campurkan 1 cawan sup ayam dengan 5 sudu gula sos soya, 3 sudu besar kicap 1/2 sudu teh garam dan minyak bijan.

Untuk Rice

Bahan

3 cawan beras - cuci dan longkang

4 1/2 cawan ayam sup

3 bawang merah - di potong

2 ulas bawang putih - di potong halia

1 inci - dalam keping

1 helai daun pandan - diikat

lemak dan kulit ayam

1 sudu teh garam

Kaedah:

1. Panaskan minyak dalam sedikit mentega dalam periuk campuran beras, tumis bahan-bahan yang dihiris nipis sehingga wangi, tambah lemak ayam dan kacau sehingga pecah minyak sebati.

2. Masukkan beras dan kacau lagi.

3. Kemudian masukkan air rebusan ayam, daun pandan, garam dan beberapa titik pewarna makanan kuning (jika mahu) dan masak seperti nasi biasa.

Share this :

Previous
Next Post »