Resipi Rainbow Cake Lembut dan enak Tutorial Simple

5:50 AM
Resipi Rainbow Cake - Rainbow cake atau biasa dikenal dengan nama kek pelangi adalah salah satu jenis cake yang mempunyai perpaduan warna pelangi pada setiap lapisannya . Kerana warna dan rasanya yang unik , sehingga rainbow cake menjadi salah satu kuih yang sedang popular saat ini .
Resipi Rainbow Cake Lembut dan enak Tutorial Simple

Resipi Rainbow Cake Lembut dan enak Tutorial Simple

Resipi Rainbow Cake Lembut dan enak Tutorial Simple

Dengan warna dan rasa yang berbeza - beza pada setiap lapisannya , maka cake ini sangat sesuai untuk dinikmati setiap masa . Apalagi jika di pengambilan bersama minuman kegemaran , akan terasa lebih enak dan nikmat . Resepi rainbow cake sangat mudah untuk didapatkan , sehingga anda boleh cuba untuk membuatnya sendiri di rumah . Selain lebih hemat , anda juga boleh menambah pengalaman.

Resipi Rainbow Cake

Resipi Rainbow Cake Kukus

Bahan:

- 300 gram gula pasir

- 300 ml minyak goreng

- 200 gram tepung terigu

- 8 butir telur

- Butter cream

- Pewarna makanan secukupnya (merah, jingga, kuning, hijau, biru, ungu)

- 1 sudu teh emulsifier

- 1/2 sudu teh vanila serbuk

- 1/2 sudu teh garam

Cara Membuat:

  • Pukul 8 butir telur dengan 300 gram gula pasir dengan menggunakan mixer hingga adunan sebati dan halus. Selepas itu masukkan 1 sudu teh emulsifier, 1/2 sudu teh vanila serbuk dan 1/2 sudu teh garam, lalu kocok hingga mengembang.
  • Kemudian ambil sedikit adunan diatasnya, lalu letakkan pada mangkuk kecil, kemudian campur dengan minyak goreng, aduk-aduk hingga tercampur rata, ketepikan.
  • Masukkan tepung terigu secara sedikit demi sedikit, lalu aduk hingga tercampur dengan rata. Kemudian masukkan campuran adunan yang telah diberi minyak tadi, kacau lagi hingga rata.
  • Selepas itu bagilah adunan menjadi 6 bahagian pada setiap wadah yang berbeza-beza, kemudian setiap adunan di beri perwana makanan yang berbeza-beza pula.
  • Gunakan loyang berukuran 24 x 12 cm (atau sesuai keinginan), lapisi dengan kertas roti dan beri olesan mentega tipis, kemudian tuang adunan ke dalamnya.
  • Kukus adunan tersebut selama kurang lebih 20 minit, angkat dan sejukkan.
  • Beri alas berupa kertas roti atau plastik lebar pada bahagian bawah meja untuk menyusun setiap adunan tersebut.
  • Kemudian susun adunan dengan warna yang diinginkan sesuai selera, lalu berilah olesan butter cream tipis pada setiap lapisannya.
  • Jika sudah tersusun dengan rapi, tutup semua bahagian cake dengan sisa butter cream tadi, dan hiasan sesuai selera.
Rainbow cake kukus siap untuk dihidangkan.

Resipi Rainbow Cake Panggang


Bahan:

- 200 gram tepung terigu

- 200 gram mentega, dicairkan

- 150 gram gula pasir

- 20 gram susu tepung

- 10 butir putih telur

- 6 butir kuning telur

- 2 sudu teh TBM

- 1/2 sudu teh garam

- Pewarna makanan secukupnya (merah, kuning, hijau, biru, jingga, ungu)

Topping / Olesan:

- Butter cream warna putih atau whip cream

- Meises warna warni, gula-gula coklat atau butiran hundreds untuk taburan sesuai selera

Cara Cara

  • Pukul telur, gula pasir, garam dan emulsifier hingga mengembang. Selepas itu masukkan perlahan-lahan tepung gandum dan susu tepung ke dalam wadah.
  • Kemudian masukkan mentega cair dan kacau perlahan hingga rata, lalu tuang adunan ke dalam enam bekas yang berbeza-beza dan berikan pewarna makanan yang telah disiapkan sebelumnya dan aduk hingga rata.
  • Siapkan loyang berukuran 22 cm yang telah disapu dengan mentega terlebih dahulu. Panggang selama 25 minit dengan suhu 180 darjah celcius atau sehingga matang. Ulangi cara yang sama pada adunan lain.
  • Setelah matang semua, susun semula warna sesuai selera dan jangan lupa untuk memberi lapisan butter cream pada setiap bahagian.Tutup seluruh bahagian kek dengan menggunakan butter cram, lalu taburkan dengan meises warna-warni, gula-gula coklat atau butiran hundreds untuk taburan sesuai selera.
  • Rainbow cake panggang siap untuk dihidangkan.

Video




Sekian resepi rainbow cake kali ini. Semoga artikel ini dapat bermanfaat dan dapat menambah pengalaman anda. Terima kasih telah mengunjungi artikel ini dan selamat mencuba membuat rainbow cake sendiri di rumah.

Share this :

Previous
Next Post »