Resepi cara membuat bakso ikan simple dengan video

7:00 AM
cara membuat bakso ikan, banyak macam bakso yang kita ketahui, dan banyak juga bakso yang isinya bervariasi, seperti bakso urat yang diisi dengan irisan tendon atau urat serta daging tetelan kasar, bakso bola tenis atau yang dikenal sebagai bakso telur yang diisi dengan telur ayam rebus, bakso gepeng yang bentuknya pipih, bakso ikan yang diolah dengan menggunakan daging ikan, dan yang paling lengkap adalah bakso khas Malang yang mana dihidangkan dengan menggunakan mie kuning, siomay, tahu, serta pangsit goreng dan berbagai hidangan bakso unik lainnya.
Resepi cara membuat bakso ikan simple dengan video

Pernahkah anda mencicipi baso ikan? enak sedap bukan? , kalo nak buat bakso ikan yang kenyal lembut bisa di tengoki cara cara buat bakso ikan berikut ini.

Pada kesempatan ini kita nak bikin bagaimana cara buat Resep Bakso Ikan Tenggiri.
Bahan utama:


Siapkan bahan bahan

o Siapkan 300-400 gram daging ikan ekor kuning atau daging ikan tengiri

o Siapkan juga satu butir telur dan ambil putih telurnya saja

o Siapkan satu sendok teh garam

o Siapkan satu sendok teh merica bubuk

o Siapkan 3-4 sdt air es

o Siapkan setengah sendok teh kaldu bubuk

o Siapkan 2 sdm tepung maizena

Bahan lainnya:

o Dalam resep bakso ikan ini, Anda membutuhkan bahan-bahan pelengkap, seperti semangkuk air es batu yang mana digunakan untuk merendam bakso ikan juga membasahi tangan

Cara cara

1. Langkah pertama, siapkan ikan tengiri atau ikan ekor kuning segar dan pisahkan antara daging dengan kulitnya dengan menggunakan pisau tajam atau cukup dengan kerok memakai sendok. Untuk pemula, sebaiknya menggunakan ikan tengiri saja kerana lebih mudah untuk dipisahkan dan diambil dagingnya, ikan tengiri mempunyai tulang yang jauh lebih sedikit dan dagingnya cukup tebal. Berbeza dengan ikan ekor kuning yang lebih banyak mempunyai duri, namun rasanya lebih manis dan menghasilkan adunan bakso ikan yang jauh lebih lembut.

2. Untuk memudahkan proses penggilingan, anda boleh menggunakan food processor, namun jika tidak punya, anda boleh memakai pisau dan mencincang ikan secara manual hingga hancur dan menjadi lebih lembut.

3. Setelah semua daging ikan hancur dan membentuk sebuah gumpalan padat yang halus, bersihkan serpihan daging yang tertinggal di beberapa sisi mangkuk pemproses, kemudian proses kembali daging ikan kira-kira selama setengah minit.

4. Masukkan putih telur juga air sejuk dan proses adunan ikan kembali hingga menjadi lebih halus dan menyatu dengan baik, kemudian tambahkan garam, pati serbuk, lada serbuk dan aduk kembali hingga seluruh adunan terbumbui dan rasanya sudah sesuai dengan selera anda.

5. Setelah adunan kelihatan lebih lembut dan kenyal, keluarkan doh dari dalam mangkuk pemproses dan tuangkan adunan ke atas permukaan papan pemotong yang lalu taburkan adunan dengan tepung jagung dan kacau hingga merata dengan tangan.

6. Namun, jika anda tidak memakai food processor, maka cincanglah daging ikan di atas papan pemotong hingga daging ikan halus, lalu tambahkan lada, kaldu bubuk, garam dan juga tepung maizena, dicincang adunan ikan dan campur semua bahan.

7. Sediakan mangkuk yang telah diisi dengan air sejuk, kemudian basahkan tangan anda dengan memakai air ais tersebut lalu ambilah adunan dan banting adunan ke atas telenan beberapa kali hingga tekstur adunan menjadi sangat halus.

8. Terakhir dari resep bakso ikan ini iaitu rebus bakso ikan yang telah dibentuk menjadi bulatan dan sejuk di dalam air sejuk selama beberapa minit hingga bakso mengapung dan bakso pun siap dihidangkan menjadi pelbagai makanan yang lazat.

Resepi cara membuat bakso ikan simple dengan video sudah selesai , sila anda cuba , semoga sedap mantap


Video panduan


Share this :

Previous
Next Post »