Daging Goreng Ala Kaprau

5:11 PM
resepimasakan.info – As-salamu alaykum bersama kami di blog resepimasakan.info, pada kesempatan ini kami ingin berbagi resepi masakan yang sedap lezat simple. Resepi ini Daging Goreng Ala Kaprau , mungkin artikel kami tidak begitu enak dibaca, akan tetapi anda bisa langsung ke pokok bahasan resepinya.

Alhamdulillah satu family suka masakan ni, dan sudah pastinya akan ada menu ulang tayang lepas ni. Terima kasih pada KJee kerana berkongsi resepi yg sedap ni, izinkan Yatie kongsikan kat sini pula ya. Kali ni saya kopipes dari K.Nor Secubit Garam, mmng betul kata K.Nor...sedap sangat daging masak mcm ni. Ianya sesuai juga di buat menu bersahur. Jom kita semak bahan2nya.

Daging Goreng Ala Kaprau
Daging Goreng Ala Kaprau
BAHAN2:
  • 250 gms daging batang pinang dihiris nipis (atau ayam)
  • 2 sudu besar paste tomyam
  • cili api diketuk2 (ikut kepedasan, Yatie letak 10 cili api merah dan 4 cili api hijau)
  • 2 labu bawang besar (dibelah lapan dan dicerai2kan)
  • 2 ulas bwng putih-Yatie tambah mcm K.Nor, di cincang halus
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar sos cili
  • daun selasih (Yatie tak letak sbb takde, ganti dngn 4 helai dau limau purut je)
CARA:
  1. Perap daging yang telah dihiris bersama 2 sudu paste tomyam selama ½ jam. Kemudian tumis 1 labu dulu bawang besar yang telah dikerat 8. Kemudian masukkan cili api yang telah ditumbuk kasar. Setelah agak garing, masukkan hiriisan daging yang telah diperap dan goreang hingga daging kecut.
  2. Kemudian masukkan kicap manis dan sos cili dan terus goreng. Masukkan daun selasih yang telah dipetik2, dicuci dan ditoskan. Kemudian masukkan juga baki 1 labu bawang besar. Setelah bawang besar layu, padamkan api dan hidang.
* K.Nor guna 1 biji bawang besar jer dan tumiskan dulu 2 ulas bawang putih (sebab dah terbiasa bila masak mesti nak tumis bawang putih sket. Bawang putih kan banyak khasiat hehe)
* K.Nor tak guna daun selasih tp guna daun limau purut.

Untuk lebih memudahkan anda hanya cukup klik Resep Kue yang ada di atas. Dalam Resep Resep Kue sendiri memang membuat kue bisa dikatakan gampang-gampang susah, untuk itulah, anda harus memperhatikan banyak hal sebelum anda akan memasak kue. Anda semua harus menggunakan bahan-bahan yang dan juga juga dengan suhu ruangan yang sangat baik.

Share this :

Previous
Next Post »