Bagaimana CARA MEMBUAT LUMPIA SEMARANG

12:17 PM
resepimasakan.info-resipi Lumpia Mudah Special Original Kebanyakan lazat. The popia banyak makanan ringan kegemaran rakyat dan dihidangkan sempurna sambil bersantai dengan keluarga, rakan-rakan atau jiran dimakan dengan sos yang lebih mantap. Lumpia Semarang (atau loenpia perosak) adalah sejenis makanan yang mengandungi pucuk rollade buluh, telur, dan ayam atau udang lumpia resipi yan terdiri daripada popia basah dan goreng atau popia resipi kering.

Foto Resep Lumpia Semarang Sederhana Spesial Paling Asli Enak
Gambar lumpia paling lazat
Menurut Wikipedia tapak lumpia rasa adalah rasa perpaduan antara China dan Indonesia kerana pertama yang dibuat oleh keturunan Cina yang berkahwin kepada Indonesia dan menetap di Semarang, Jawa Tengah. [Nama diperlukan] Makanan ini bermula pada Semarang dijual dan dikenali sebagai Permainan GANEFO yang diadakan semasa pemerintahan Presiden Sukarno.

Pelbagai ciptaan dan variasi kerana ada enam jenis Lumpur dengan rasa yang berbeza. Pertama Gang Lombok (Siem Swie Kiem), aliran kedua Jalan Pemuda (meninggal Siem Swie Hie), dan aliran ketiga Jalan Mataram (meninggal Siem Hwa Nio).

Aliran ketiga datang daripada keluarga Siem Gwan Po Sing-Tjoa Nio-undang-undang dan anak perempuan yang pencipta tunggal lumpia Semarang, Tjoa Thay Yoe-Wasih dan yang terakhir adalah musim bunga gulung Street Tanggamus (Puan Mechtildis Tyastresna Halim) adalah bulat-bulat popia dan sedap

trend keempat ialah bilangan bekas pekerja Jalan Pemuda popia, dan kelima adalah orang-orang dengan latar belakang dalam hobi masakan yang membuat popia dengan lumpia resipi hasil pembelajaran yang telah beredar .

Ia adalah generasi yang paling tua, generasi ketiga Siem Swie Kiem (68), tetap setia untuk berkhidmat kepada pelanggan di kiosk yang diwarisi daripada bapanya (Siem Gwan Sing) di 11. Kemuncak popia Gang Gang Lombok Lombok, menurut beberapa peminat yang telah ditemui di kiosk itu adalah tidak berbau ramuan rebungnya, juga campuran telur dan udang manis.

snek daripada lumpia generasi keempat buatan sendiri boleh didapati di kiosk Lumpia Siem Siok alias Mbak Lien Lien (43) di Jalan Pemuda dan Jalan Pandanaran. Cik Lien terus gerai mendiang bapanya, Siem Swie Hie, yang merupakan abang Siem Swie Kiem, di Jalan Pemuda (mulut Gang Grajen), membuka dua cawangan di Jalan Pandanaran.

Keistimewaan Cik Lien popia adalah kandungan yang menambah daging ayam ramuan. Apabila bermula terus mendiang bapanya, Ms Lien membuat tiga jenis popia, udang popia yang, filet lumpia (yang alah kepada udang), dan popia diisi dengan campuran khas udang dan ayam.

Tetapi, rasa tergesa-gesa dan lebih-lebih lagi kebanyakan pembeli seperti khas, kini Puan Lien hanya membuat satu ini, yang berkaitan dengan kandungan buluh pucuk popia udang dan ayam bercampur-campur.

Generasi keempat, iaitu anak-anak si mati Siem Hwa Nio (saudara perempuan Siem Swie Kiem) terus gerainya di Jalan Mataram (Jalan MT Haryono) selain membuka kiosk baru di beberapa tempat di Kota Semarang . Antara anak-anak si mati Siem Nio Hwa juga telah membuka cawangan di Jakarta. Bahkan ada cucu kepada mendiang Siem Hwa sebagai generasi kelima lumpia Nio kiosk sendiri terbuka di Semarang.

Tambahan kepada keluarga pencipta lumpia nenek moyang, kini terdapat banyak orang "luar" untuk membuat lumpia. Mereka umumnya bekas pekerja mereka. Mereka juga telah membantu untuk memeriahkan perniagaan hobi masakan untuk membuat gulung lumpia musim bunga sahaja, seperti Lumpia Express, Phoa Kiem Hwa Semarang Keluarga Antarabangsa dan Garden Restaurant di Jalan Gajah Mada, Semarang supaya asal-usulnya mulanya Lumpia Semarang dan perkembangannya setakat ini. Berikut adalah lumpia resipi penuh Semarang dengan cara yang mudah dan mudah untuk membuat sendiri di rumah.


PRESKRIPSI lumpia


MATERIAL LEATHER Lumpia:
  • 200 ml Air
  • 10 gram garam
  • 200 gram Tepung Chakra Twins
  • 150 gram putih telur
  • 1 liter minyak masak
BAHAN KANDUNGAN:
  • 500 gram rebus AUR
  • 10 gram garam
  • 10 gram serbuk lada
  • 150 gram gula
  • 250 gram udang dikupas
  • 100 gram pucuk kacang panjang
  • 15 ml minyak masak (goreng)
  • 7 gram Seasonings untuk rasa
  • 5 ulas Bawang
  • 5 ulas bawang putih
CARA lumpia:
CARA KULIT lumpia:

  1. Campurkan air dengan garam sehingga sebati dan cair.
  2. Dalam mangkuk lain, campurkan tepung dengan putih telur Twins Chakra manakala kadang-kadang menambah air supaya tidak menggumpal. Penambahan air tidak boleh pada masa yang sama (hanya 75 ml).
  3. Uli sehingga licin dan elastik. masa Pengulenan kira-kira 20 minit.
  4. Tuangkan baki air dan goncang dengan tangan selama 20 minit.
  5. Biarkan doh selama 30 minit.
  6. Sediakan kuali teflon. Sebarkan lapisan nipis minyak masak.
  7. Celup berus yang agak luas dalam doh dan sapu dalam kuali.
  8. Panaskan dengan api kecil.
  9. Benarkan terkelupas tepi kulit. Lif. Cool.
Keputusan: Kira-kira 30 helai spring roll kulit
CARA PENGISIAN Lumpia:

  1. Tumis bawang putih dan bawang merah sehingga wangi.
  2. Tambah udang dan tumis hingga kekuningan.
  3. Masukkan pucuk rebus buluh, garam, lada, gula, dan perasa.
  4. Masak hingga sedikit layu pucuk.
  5. Masukkan panjang taugeh. Masak hingga masak.
BAGAIMANA PENYELESAIAN:
  1. Sediakan kulit spring roll. Isikan dengan pengisian bahan secukupnya.
  2. Lipat kulit popia dan gulung. Pita tepi dengan putih telur.
  3. Goreng dalam minyak sehingga perang keemasan.
  4. Lift. Longkang.
TIP &:
  • Jika anda mahu kulit nipis, memohon doh cukup dalam kuali sekali.
  • Jika anda mahu kulit yang agak tebal, memohon berus berulang kali pada serabi.
  • Hasilnya akan menjaga nipis sejuk. Kulit adalah agak tebal, kerenyahannya lebih kekal.
  • Jika anda tidak mempunyai berus, menggunakan baju tompok. Dip dalam adunan sweatshirt beku kemudian berus periuk. pan tersebut hanya boleh diberikan sekali minyak.
Thanks For Share:

Share this :

Previous
Next Post »