PUDING VANILLA

9:58 AM

keamanan,

hari Happy dan minggu untuk bersedia ditoreh ke dalam blog ini. Panas sekarang cuaca betul. Sesungguhnya, ia tidak akan dapat mengambil anak-anak ke luar rumah atau ke pantai dalam cuaca ini, apatah lagi dikelilingi pulau Langkawi, dirasakan panas itu semua. Menurut maklumat dari Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, Malaysia dijangka mengalami cuaca panas dan kering pada akhir Januari dan berterusan sehingga Mac 2016.

Katanya, keadaan ini disebabkan oleh kejadian El Nino yang kuat yang sedang berlaku dan dijangka berterusan sehingga suku pertama tahun 2016. dalam tempoh yang sama kita mengekalkan kesihatan, terutamanya kanak-kanak yang telah kembali ke sekolah. Dan bekalan air yang mencukupi perlu sentiasa dinasihatkan bahawa mereka mengurangkan minuman berais.

Dalam haba ini juga lazat apabila dihidangkan gelatin atau puding untuk kanak-kanak. Mengapa tidak mencuba vanila puding resipi yang saya berkongsi hari ini. anak-anak pasti suka rasa. Malah lebih baik masukkan terlebih dahulu di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.


VANILLA PUDING

3 kuning telur

gula kastor 70gm

30gm cornmeal

susu 500ml segar

Bagaimana untuk membuat ia:

1. Dalam mangkuk adunan, pukul kuning telur dan gula dengan pengadun tangan selama 3 minit sehingga kembang dan berkrim.

2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil rentak lagi.



3. Kemudian masukkan esen vanila dan kacau lagi sehingga bunga doh.



4. sudu adunan ke dalam kuali dan menggunakan api yang sederhana. Tuangkan susu beransur-ansur sambil kacau sehingga campuran pekat.

5. Akhir sekali tuangkan adunan ke dalam acuan atau bekas yang sesuai dan sejukkan.

Share this :

Previous
Next Post »