NASI GORENG AYAM

12:09 AM


keamanan,

Kadang-kadang saya tidak tahu apa untuk makan malam menyentuhnya. Bagi ibu-ibu yang bekerja, apabila saya pulang ke rumah dan mandi kanak-kanak yang berasa malas untuk memasak rumit-rumit atau keluar untuk makan di luar. Jika terdapat apa-apa bahan, boleh memasak makanan mereka sendiri di secara ringkas rumah. Dengan syarat enak dan dimasak dengan cepat.

Alhamdulillah walaupun negara kita dalam turun naik keadaan ekonomi rakyat masih boleh makan dan memikirkan apa yang saya memasak setiap hari. Saya sentiasa mengingatkan kanak-kanak untuk menghabiskan makanan yang dihidangkan dan bersyukur dengan apa yang ada. Ingat dan berdoa untuk saudara-saudara kita di Syria yang menderita sekarang bahawa sesetengah orang menyentuh rumput dan daun untuk terus hidup.

Oleh itu, kita diberkati dengan rezeki yang banyak dan ini harus sangat berterima kasih jika anda tidak menghabiskan makanan yang boleh disimpan di dalam peti sejuk dan dikitar semula ke dalam menu lain. Sebagai ibu kita perlu kreatif untuk menyediakan makanan kepada anak-anak dan keluarga, bukan :)

Untuk makan malam hari ini saya menggunakan lebihan beras petang ini untuk menghasilkan ayam yang mudah nasi goreng. Jika memasak sendiri di rumah, ia boleh mengurangkan penggunaan minyak masak dan jagung minyak yang terbaik untuk digunakan. beras Err..portion dalam gambar di bahagian bawah sedikit je kan ni. Diet katanya ... hmm: D

ayam goreng RICE

Bahan-bahan untuk Rice

2 pinggan nasi sejuk

3 sudu besar cili belacan

1/2 bawang besar

2 ulas bawang putih

Minyak untuk menggoreng

1 sudu besar sos tiram

2 sudu besar kicap cair

1 sudu besar kicap manis

Ikan bilis secukup rasa

1 biji telur

Bahan-bahan untuk ayam goreng

3 keping kepingan ayam

1 sudu teh serbuk kunyit

1 daging sudu teh serbuk kari

garam

Kaedah:

1. Perap ayam dalam masa 15 minit dan goreng sehingga garing. Luangkan seketul ayam dan potong dadu untuk nasi goreng.

2. Tambah minyak masak ke dalam kuali, tumis bawang dan bawang putih sehingga wangi. Menambah ikan bilis dan kacau ayam goreng dengan cili dan belacan masukkan

3. Hancurkan telur ke dalam kuali dan kacau untuk campuran dengan bahan-bahan tumis.

4. Seterusnya masukkan beras sambil kacau lagi dan masukkan sos tiram, kicap dan kicap manis. Mengukuhkan api dapur dan kacau nasi dengan cepat. Apabila semuanya dapur bercampur boleh tutup api dan hidangkan bersama ayam goreng dan sos cili.

Share this :

Previous
Next Post »